Produktbeskrivelse og tilleggsvilkår for strømavtalen Spot Forvaltning 

Disse tilleggsvilkårene gjelder i tillegg til, og med den rangordningen som er beskrevet i Standardvilkår (Alminnelige vilkår for kraftleveranse fra Fortum Strøm AS til bedriftskunder). Avtalepartene i disse tilleggsvilkårene er som definert i Standardvilkårene.

§ 1.0 Kontraktens varighet og oppsigelse

Avtalen trer i kraft fra datoen for kontraktinngåelse og gjelder for den perioden som er spesifisert i ordrebekreftelsen. Avtalen Spot Forvaltning selges i to varianter, én med bindingstid (12 måneder) og én uten bindingstid. Dersom ingen bindingstid er avtalt, gjelder en oppsigelsestid på 30 dager fra oppsigelsesdato.

§ 2.0 Hvordan fakturert strømpris fastsettes

Fakturert strømkostnad = strømpris (spotpris for det aktuelle prisområdet justert med forvaltningsresultatet som nærmere beskrevet nedenfor) + påslag inkl. elsertifikater + fastbeløp.

Avtalen innebærer at Kunden har en spotprisavtale, hvor Leverandørens kraftforvaltere kjøper og selger strøm for samtlige kunder av Spot Forvaltning med hensikt å oppnå en lavere pris enn spotprisen som gjelder for det aktuelle prisområdet ved strømbørsen Nord Pool. Forvaltningsresultatet innebærer at Kundens strømpris kan økes eller reduseres som følge av innkjøpsforvaltningen, men med en maksimal økning av spotprisen for det aktuelle prisområdet på +10 øre/kWh. Forvaltningsresultatet fastsettes for hver kalendermåned, og Kunden vil motta informasjon om resultatet fra Leverandøren hver måned.

Forvaltningsresultatet er basert på Leverandørens innkjøpskostnader for strøm for samtlige kunder av Spot Forvaltning i gjeldende kalendermåned i det aktuelle prisområdet. Kundens strømpris justeres basert på resultatene fra denne innkjøpsforvaltningen. I tillegg kommer avtalt påslag inkludert elsertifikater og avtalt fastbeløp. Kundens strømpris følger i utgangspunktet spotprisen for det aktuelle prisområdet time for time, forvaltningsresultatet derimot fastsettes i øre/kWh for en hel kalendermåned. Den totale strømkostnaden faktureres etterskuddsvis per måned.

§ 3.0 Oppsigelse av strømavtale og brudd på bindingstid eller oppsigelsestid

Spot Forvaltning med 12 måneder bindingstid kan først sies opp 12 måneder etter dato for kontraktsinngåelse. Kontraktsdato fremkommer i ordrebekreftelsen. Dersom Spot Forvaltning med 12 måneder bindingstid ikke fornyes med nye 12 måneder bindingstid, og ikke blir sagt opp med minst 30 dagers frist før endt bindingstid; fortsetter avtalen som løpende Spot Forvaltning med 30 dagers oppsigelsestid.

Spot Forvaltning uten bindningstid kan sies opp når som helst med en oppsigelsestid på 30 dager fra oppsigelsesdato.

Oppsigelse av kontrakten må sendes skriftlig til kundesenteret eller avgis over telefon til bedriftsavdelingen. En bekreftelse på når oppsigelses- eller bindingstiden er over, og kontrakten er fristilt vil bli sendt på mail.

Dersom det er inngått en kontrakt med bindingstid, og Kunden ikke lenger ønsker å videreføre avtalen må bindingstiden i henhold til avtalen løpe ut før målepunkt-IDen kan settes på en ny strømavtale eller før Kunden kan bytte strømleverandør. Tilsvarende gjelder, dersom Kunden sier opp en løpende avtale om Spot Forvaltning med 30 dagers oppsigelsesfrist. Overholder Kunden ikke avtalt bindingstid eller oppsigelsesfristen, anses det som avtalebrudd som utløser Leverandørens rett til å kreve bruddgebyr i henhold til § 4.0 nedenfor.

§ 4.0 Bruddgebyr ved brudd på bindingstid og oppsigelsestid

Bruddgebyret fastsettes som følgende og er nærmere regulert i Leverandørens Standardvilkår:

  • Dersom Kunden går ut av kontrakten før 12 måneder bindingstid er utløpt gjelder et bruddgebyr på minimum 3000 NOK i henhold til Leverandørens Standardvilkår.
  • Dersom Kunden går ut av avtalen før 30 dagers oppsigelsestid er løpt ut gjelder et oppsigelsesgebyr på 250 NOK.