Artikler om energi og bærekraft

Pil Se alle artikler

– Vi har en opplevelse av at Fortum jobber for oss

Publisert 31.03.2022

For Nordnorsk student- og elevhjem har Fortums rådgivning vært gull verdt, og gjort det langt enklere å komme seg gjennom en vinter med historisk høye strømpriser.

 

Eddi-Samuelsen-liten-jpg-resized

Bilde: Eddi Samuelsen, daglig leder Nordnorsk studenthjem

Fugler kvitrer fra trærne og den siste snøfonna foran Nordnorsk student- og elevhjem er i ferd med å smelte bort. Nordnorsken, som studenthjemmet på Berg i Oslo kalles, har klart å lande på beina etter en av de tøffeste vintrene i deres historie.

Eddi Samuelsen har hatt ansvar for den daglige driften av studenthjemmet i over 20 år. Han har et varmt oppsyn og, takket være grønne hornbriller, kraftig helskjegg og en norrøn amulett rundt halsen, ligner han en slags trollmann. Han er oppvokst i Bærum og snakker østlandsmål, men beskriver seg selv som «ganske hundre prosent nordnorsk», med foreldre som er nordfra.

Eddi forteller at strømpriser aldri har vært et problem for Nordnorsken tidligere. Med et årlig forbruk på en million kilowatt og strøm inkludert i husleia til de drøye 150 studentene som bor her, er det klart at det som kan ligne en ny normal – en flerdobling av markedsprisen på strøm – har skapt hodebry for stiftelsen.

Med god hjelp fra Fortum Bedrift og deres rådgivere, har studenthjemmet imidlertid klart å unngå de mest kritiske kostnadstoppene.

– Det har gitt utslag. Jeg tipper at vi på månedsbasis har spart opp mot 60 000 kr, sier Eddi.

Det tilsvarer omtrent en tiendedel av stiftelsens månedlige omsetning.
Book et møte med en av våre account managere, så hjelper vi din bedrift også

“Nordlendinger uønsket”

Nordnorsk student- og elevhjem ble oppført i 1960, og var resultat av en 15 år lang pengeinnsamling og lobbyvirksomhet.

– Det ble kjempet fram med nebb og klør, forteller Eddi.

Diskriminering mot nordlendinger var den gang et utstrakt problem, og boligannonser i hovedstaden var gjerne merket med «Nordlendinger uønsket». Folk fra Nordland, Troms og Finnmark ble sett på som vulgære og brautende. Det er en tragisk del av norsk historie. Etter krigen var Nord-Norge, i Eddis ord, «et nedbrent samfunn», og uten et eget universitet i landsdelen, hadde nordnorske studenter få steder å være.

Nordnorsken er et karakteristisk boligkompleks. Bygningen er tegnet av den store modernistiske arkitekten Erling Viksjø – “betongkongen”, som Eddi kaller ham. Viksjø stod også bak Regjeringskvartalet og Bergen rådhus, og Nordnorsken er i likhet med de bygningene kledd i hans varemerke: naturbetong, med en overflate av rundslipte elvesteiner. Innvendig henger flere landskapsmalerier av storslått nordnorsk natur, samt en byste av hjemmets grunnlegger, Nanna With.

Oppvarming av en over 60 år gammel bygning krever imidlertid en del strøm. Rommene må luftes jevnlig for å unngå fukt, mens isolasjon av vegger og vinduer naturligvis ikke er i samme standard som dagens nyoppførte bygninger.

– Å ha en person å henvende seg til er veldig gunstig

Med Fortum Bedrifts energirådgivning kan alle kunder enkelt og kostnadsfritt booke tid med en rådgiver når det passer dem. For kunder med et større energiforbruk, sånn som Nordnorsk student- og elevhjem, får man et enda tettere oppfølgingsløp, med mer spesifikk rådgivning. Her har Eddi Samuelsen og Nordnorsken fått uvurderlige tips til hvordan begrense sine strømutgifter.

For eksempel har de endret åpningstider på fellesvaskeriet, slik at de unngår pristoppene på ettermiddag og kveld. Og kanskje viktigst: Nordnorsken ble gjort bevisst på at den største av hjemmets tre strømmålere var feilregistrert, og dermed unntatt statsstøtte.

– Vi fikk hjelp fra Fortums gode mann til å rette opp i det, forteller Eddi.

I tillegg fikk Nordnorsken tilbud om å endre forvaltningstrategi til Flex Forvaltning, en gunstig og forutsigbar strømavtale.

– Jeg føler at innspillene fra Fortum har vært veldig positivt. De vet hvor skoen trykker og sitter med mye kunnskap, sier han, og fortsetter:

– Det å ha én person å henvende seg til når det gjelder hele strømleveransen, det er veldig gunstig. Når da de rådene som gis virker fornuftige og er fornuftige så får man mer tillit.

– Handler om gjensidig tillit

Rådgiveren fra Fortum som har vært i kontakt med Nord-Norsk student og Elevhjem heter Thomas Kolstad Johannesen, og er Account Manager for mellomstore selskaper.

– Kostnadshåndtering er viktig for alle selskaper, men spesielt viktig for stiftelser som Nordnorsken. En naturlig konsekvens av høyere strømkostnader ville vært å sette opp leieavgiften, noe vi ønsker å hjelpe dem med å unngå, forteller han.

Johannessen legger særlig vekt på en av Fortums verdier ut mot kunden om å være pålitelige, transparente og imøtekommende.

– Vi ønsker at kundene våre skal føle seg sett og ivaretatt. Det handler om gjensidig tillit, sier han, og fortsetter:

– En personlig relasjon er viktig for mange kunder. Ikke bare å få et nyhetsbrev en gang i året, men en fast person som kjenner deres strategi og selskap.

Alt tyder på Eddi Samuelsen ved Nordnorsk student- og elevhjem vil si seg enig i det.

– Vi har en opplevelse av at de jobber litt for oss. Det er viktig, sier han.

Book et møte med en av våre account managere, så hjelper vi din bedrift også

 

 

Pil Se alle artikler

shutterstock_631080719

Business manager
+47 000 00 000