Bilde: Daglig leder i Merkur Grafisk, Kjetil Sjøeng
Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab
Det er en alminnelig onsdag hos Merkur Grafisk, en totalleverandør av trykk og grafikk på Kalbakken i Oslo. Varebiler kommer, lastes på, og går. Inne i administrasjonen durer det i vegger og gulv når trykkemaskinene kjører, noe de gjør store deler av døgnet. Tross ekstraordinære tilstander i verden – global råvaremangel, som påvirkes av krigssituasjonen i Ukraina, i tillegg til en usedvanlig lang streik på papirfabrikker i Finland – går alt på skinner.
– Gjennom perioden med krig og pandemi, har vi klart å levere alt av bestillinger til avtalt tid. Det er vi stolt av, forteller daglig leder Kjetil Sjøeng.
Vi snakker med Sjøeng i Merkurs møterom, som med sine varme mørke trevegger rommer mye historie. På veggene henger portretter av selskapets forfedre – fem familiegrener har sittet i styret siden grunnleggelsen i 1927. Siden 1969 har de holdt til i samme bygning, hvor de har kunnet vokse gradvis over fire etasjer.
Da Sjøeng overtok ansvaret for familiebedriften i 2017, var han den første daglige lederen uten familietilknytning. Før ham hadde Dag Jacobsen, en nestor i trykkeribransjen, ledet Merkur i 35 år. Bedriften har hele veien vært tuftet på produksjon av magasiner, tidskrifter, bøker og reklamemateriell – og er en stolt leverandør for flere store varemerker, viktige magasiner og forlagshus i Norge.
Slående for historien til Merkur Grafisk er alle de politiske og sosiale omveltningene de har tilpasset seg og kommet seg styrket gjennom – inkludert covid-pandemien. Noe av det kan skyldes bredden i tilbudet deres.
– Vi har vært tidlig ute med investeringer og alltid vært interessert i teknologi. Det har gjort at vi per nå er en av de største grafiske leverandørene i Norge. Vi har fortsatt de samme interessene, men med mer vekt på teknologi, bærekraft og miljø enn de hardcore produksjonstingene som man hadde før, forteller Sjøeng, og legger til:
– Noe av kjernevirksomheten har endra seg. Før var det print og trykk, nå er det mer digitale leveranser og utvikling av programvare. Men! Vi er fortsatt kanskje blant de beste i Norge på produksjon.
Evnen til å tenke langsiktig, videreutvikle seg og vektlegge bærekraft er noe Kjetil Sjøeng opplever at Merkur Grafisk har til felles med Fortum. Begge er nå del av Vålerengas partnernettverk, etter at Fortum nylig ble en hovedpartner av den Oslo-baserte fotballklubben.
I den forbindelse har Merkur byttet strømleverandør til Fortum – og funnet tilbake til sin gamle account manager, Christer Jensen.
– Servicen hos Fortums rådgiver er tipp topp tommel opp. Han er en kjempeflink og behagelig fyr, som har god kompetanse uten å være «pushy» selger. Så han er et fint vesen å samhandle med, sier Sjøeng.
Book et møte med en av våre dyktige rådgivere i Fortum Bedrift, så hjelper vi din bedrift også
Det er en stor grad av trofasthet i Vålerengas partnernettverk, hvor fotballaget vektlegger tette samarbeid mellom partnerne. For Fortum er det en viktig arena.
– Vi er ikke der for å pushe salg eller strømleveranse, men for å skape gode relasjoner med de i nettverket og samarbeide med flest mulig på sikt, sier account manager Christer Jensen, og legger til:
– Merkur er de første i nettverket som har kommet inn til oss, nettopp på grunn av den gode relasjonen Kjetil og jeg har. Vi legger stor vekt på gode relasjoner med kundene våre, enten det er i Vålerenga eller andre steder.
Alle Fortums mellomstore og store kunder får nemlig en egen fast kontaktperson, som gjør det enkelt å få til denne personlige relasjonen det daglige arbeidet.
Gjennom sin avtale med Fortum har Merkur Grafisk tatt et bevist valg om å velge strøm fra mer miljøvennlig og bærekraftig energiproduksjon, dette heter opprinnelsesgaranti, eller Guarantee of Origins (GOO). Det betyr at bedrifter kan ta en aktiv rolle i å støtte bærekraftig energi, og man får dokumentasjon på at pengene man betaler for strøm går til produsenter av fornybar og miljøvennlig strøm.
Fortum går langt i å skreddersy slike opprinnelsesgarantier. Merkur Grafisk, som er blant de første svanemerkede grafiske bedriftene i Norge og både er Trefadder og Miljøfyrtårn, har valgt en opprinnelsesgaranti som er utelukkende for vannkraft.
– Det er viktig for oss å ha en strømleverandør som har bærekraft høyt på sin agenda. Opprinnelsesgaranti hjelper oss med å synliggjøre vårt miljøarbeid. Vi er heldige som har vannkraft i Norge, og vi ønsker å kunne si til våre kunder at det er det vi bruker, sier daglig leder Kjetil Sjøeng, og legger til: – Vi bruker over 1,5 million kilowattimer i året, og den energien vi bruker skal være ren. Det skal vi kunne si og garantere. Derfor er produktet fra Fortum genialt.
Les mer om opprinnelsesgarantier her
En annen tjeneste som Fortum tilbyr, og som Merkur Grafisk benytter seg av, er en forvaltningsavtale. Fortum har flere ulike typer forvaltningsavtaler, slik at avtalen i praksis passer alle.
– Merkur har en forvaltningsavtale skreddersydd til bedrifter med et medium høyt forbruk. Kort forklart innebærer dette at vi som leverandør har fullt mandat til å forvalte strømmen til våre kunder på en fornuftig og hensiktsmessig måte, ved å sikre hele eller deler av forbruket til en gitt pris i opptil fem år frem i tid, forteller Christer Jensen, og legger til:
– Dette gjør det først og fremst mulig å slå markedsprisen, men i tillegg fører det til en mye mer stabil strømpris over tid.
Forvaltningsavtalen fra Fortum gjør det enklere for Merkur Grafisk å ha en relativt fleksibel pris overfor sine kunder. Det gjør det mulig å redusere noen av utfordringene med den store økningen i strømutgifter de siste månedene.
– Maskinene våre går fra klokka syv om morgenen til elleve på kvelden, og vi kan ikke stoppe maskinene mellom tolv og to om strømprisene plutselig skulle stige da, sier Kjetil Sjøeng, og legger til:
– Nå som alt er så usikkert, er avtalen vår med Fortum så forutsigbar som en strømavtale kan bli.
Christer Jensen fremhever samtidig en annen tjeneste som Fortum tilbyr sine kunder, nemlig Fortum Online.
– Her har bedrifter som bruker spesielt mye strøm mulighet til å spore forbruket sitt. Man kan ha høyt forbruk i timer hvor strømmen er dyr, og online rapporterings-tjenesten gjør at man kan gå inn å gjøre tiltak ut fra det man ser der og endre forbruksmønsteret. Det vil gi lavere sluttpris på fakturaen.
Helt til sist ønsker account manageren hos Fortum å sende en hilsen til Merkur:
– Vi setter stor pris på at Merkur Grafisk er tilbake hos oss, og vi ser frem til å bygge videre på den gode relasjonen både i og utenfor Vålerengas partnernettverk.
Les flere kundehistorier om hvordan Fortum samarbeider om bærekraft