Når man skal bestille en ny strømavtale, blir man ofte bedt om å oppgi målernummer. Men visste du at det egentlig er målepunkt-ID-en som er avgjørende for at dere skal få strøm til rett sted? Les mer om målernummer og målepunkt-ID her.
Målernummer
Målernummer er et nummer som identifiserer den fysiske strømmåleren til bedriften. Strømmåleren brukes for å måle energi, og dermed også effekt – altså hvor mye energi som er brukt per time. Det er nettselskapet deres som er ansvarlig for strømmålere og innsamling av målerverdier, og det er de som angir målernummeret. Dette nummeret brukes blant annet i forbindelse med innhenting av forbruksdata.
Målepunkt-ID
Målepunkt-ID-en er et unikt nummer som identifiserer leveransepunktet der nettselskapet og strømselskapet starter å måle strømforbruket deres. Målepunkt-ID kan sies å være en identifikator for det stedet dere skal motta strøm til, for eksempel en butikk, en bygning eller et større område. Det er, som for målernummer, nettselskapet som tildeler denne ID-en.
Derfor spør strømselskapet om målernummeret
Målernummeret hjelper strømselskapet med å identifisere anleggets målepunkt-ID, også kalt målepunktet. Målernummeret er ikke unikt, og et strømselskap må alltid ha deres målepunkt-ID for å inngå en avtale om strømleveranse og levere strøm til rett sted.
Årsaken til at strømselskapet ofte spør om målernummer, er at dette er enklere å finne, ettersom det står på strømmåleren deres. Så bruker strømselskapet målernummeret i kombinasjon annen informasjon som navn og adresse for å finne deres målepunkt-ID.
Hvordan finner man målernummeret?
Dere finner målernummeret på strømmåleren som er i sikringsskapet. Nummeret kan variere i lengde, men er ofte merket med «Målernummer». Se om dere finner det i nærheten av en strekkode eller QR-kode. Dere kan også se det på fakturaen fra nettselskapet og strømleverandøren deres.
Hvordan finner man målepunkt-ID?
Målepunkt-ID-en består av 18 tall. De ti første tallene er alltid 7070575000, mens de siste åtte tallene er unike for dere. Dette nummeret finner dere ikke på strømmåleren, men det står på strøm- og nettleiefakturaen. Dere kan også finne bedriftens målepunkt-ID i Elhub. Det er daglig leder som automatisk får tilgang via sin rolle Energi, miljø og klima i Altinn. Hvis andre i bedriften trenger oversikt over målepunkter, kan daglig leder tilordne denne rollen til dem. Les mer om tilgang til Elhub for bedrifter.
Dette skjer med målernummer og målepunkt-ID ved bytte av strømmåler
Hvis dere bytter deres fysiske strømmåler, for eksempel ved endrede krav fra myndighetene eller fordi dere ønsker et anlegg som tåler mer energikrevende aktiviteter, vil dere få nytt målernummer. Målernummeret følger nemlig hver enkelt strømmåler. Målepunkt-ID-en vil derimot forbli den samme. Målepunkt-ID-en har man også uavhengig om man har en strømmåler eller ikke. Et eksempel der det finnes målepunkt uten strømmåler, er gatebelysning. Les mer om dette og flere eksempler nedenfor.
Det er for gjort å blande begrepene. Her kommer noen eksempler
En bedrift kan ha flere målepunkter (målepunkt-ID-er) på samme adresse. Eksempelvis kan man ha ett målepunkt for produksjonslokale og ett målepunkt for kontor, hver med sin egen strømmåler.
Det finnes også leveransepunkter uten måler, for eksempel gatebelysning. Da beregner nettselskapet forventet forbruk og fakturerer et likt antall kilowatt per time hele året.
Store industri- og produksjonsanlegg kan dessuten ha leveransepunkter/målepunkt-ID-er med flere fysiske strømmålere. Et eksempel er produksjonsanlegg som må måle hvor mye strøm som går til å drifte produksjonsanlegg, og hvor mye strøm som går til administrasjonsbygg.
Hva kan skje om vi oppgir feil målernummer?
Det å lese av feil målernummer kan føre til at dere betaler noen annens strømregning. I bygg der alle målere er plassert samlet, så er det viktig å kontrollere at man oppgir det riktige målernummeret. Ved innflytting eller overtagelse av nye lokaler kan dere redusere risikoen for å finne feil målernummer ved å opplyse strømselskapet om navnet til bedriften dere skal overta etter. Det aller sikreste er imidlertid å oppgi deres målerpunkt-ID direkte til strømselskapet som skal levere strøm til dere.
Trenger dere en ny strømavtale? Se våre strømavtaler her.